برسی رابطه معیشت ومعنویت

ساخت وبلاگ

پاسخ سوال اول ایا در اسلام برای پول اهمیتیی تعریف شده است یا خیر

جواب این سوال را به صورت نقضی و با توجه به یک حدیث شریفی از امیر المومنین می دهیم  

امیرالمؤ منین علیه السلام فرمود: رسول خدا صلى الله علیه و آله فرموده : درهم و دینار ( و دوستى آنها ) آنان را که پیش ‍ از شما بودند هلاک کردند، و همان دو هلاک کننده شمایند. اصول کافى جلد ۴ صفحه ۴

این حدیث شریف به این مطلب اشاره دارد که  کسب مال و ثروت اگر  درظابطه  وچهار چوب هایی که دین برای ما با توجه به سنت و کتاب الله معرفی کرده نباشد موجبات انحراف و دوری از خدا می شود ولی ان چهار چوب ها چیست 1.

دیگر این که: انسان را «اسیر» خود نسازد، بلکه انسان «امیر» بر آن باشد.

سوم این که: از طرق «مشروع» به دست آید و در راه رضاى خدامصرف گردد.

علاقه به چنین مالى، نه تنها دنیاپرستى نیست، بلکه دلیلى بر علاقه به آخرتاست، لذا در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: هنگامى که حضرت ذهب و فضه (طلا و نقره) را لعن و نفرین فرمود: یکى از یاران تعجب کرد و در این باره سوال نمود، امام(علیه السلام) فرمود: «لَیْسَ حَیْثُ تَذْهَبُ اِلَیْهِ اِنَّمَا الذَّهَبُ الَّذِی ذَهَبَ بِالدِّینِ وَ الْفِضَّهُ الَّذِی اَفاضَ الْکُفْرَ»؛ (آن طور که تو فهمیده اى نیست، منظور از ذهب چیزى است که دین را از بین برد و منظور از فضه چیزى است که سرچشمه کفر و بى ایمانى مى شود).(1)

وطبق این عقیده قراتی ذهن ما بر این متبادر می شود که  ثروت ومال به خودی خود مذموم نیست بلکه این نگاه افراط گونه ی ما به  مال و ثروت است که ان را مذمئم می کند بلکه اگر در جای صحیح خود مصرف شود حتی به رنگ تقدس هم در می اید و تا جایی که روایت داریم که می فرماید ان داراهم وناهیر خواطیم الله فی الارضه یعنی پول ونقره مهر خدا در زمین است

وهمین قضیه در مورد دنیا صادق است یعنی انچه که مذموم است نوع نگاه افراط گونه ما به دنیا است که مورد مذمت است

پاسخ سوال دوم  

 جواب این سوال دوم این می باشد که  اساسا چیزی كه پلید و مطرود و دور انداختنی است دیگر مقرراتی نمی تواند داشته باشد؛ به عبارت دیگر مكتبی كه نظرش درباره یك شی ء معین این است كه آن چیز دور افكندنی است آن مكتب نمی تواند مقرراتی درباره آن چیز داشته باشد، همه مقرراتش این خواهد بود كه آن چیز را به وجود نیاورید، دست به آن نزنید، دست به دست نكنید، مصرف

نكنید؛ همچنانكه درباره مشروب چنین مقرراتی آمده است: «لَعَنَ اللّهُ بایِعَها وَ مُشْتَرِیَها وَ آكِلَ ثَمَنِها وَ ساقِیَها وَ شارِبَها. . . » .

و از این نکته یعنی تنظیم قوانین چهار چوب برای پول ارزش مندی ان در اسلام بر می اید در حالی که به علت نبود ارزش برای شراب وقمار چهار چوبی هم در دین برای ان یافت نمی شود

جواب سوال سوم

پول رابطه ایی بسیار محوری با معنویت دارد تا جایی که محور برخی از اساسی ترین امتحانات الهی برای  بشر امتحان کردن ان به واسطه ی پول می باشد

 

. إِنَّا بَلَوْنَاهُمْ کَمَا بَلَوْنَا أَصْحَابَ الْجَنَّةِ إِذْ أَقْسَمُوا لَیَصْرِمُنَّهَا مُصْبِحِینَ ما آنان را همان گونه که باغداران را آزمودیم مورد آزمایش قرار دادیم آنگاه که سوگند خوردند که صبح برخیزند و [میوه] آن [باغ] را حتما بچینند (قلم17)

و در حقیقت ثروت و مکنت عرصه ای برای آزمون های الهی است خداوند حتی اهل ایمان را نیز به آن می آزماید تا دانسته شود تا چه اندازه در مسیر آفرینش و اهداف آن هستند و آیا دلبسته به زینت های دنیا از جمله مال و فرزند می باشد یا نه؟ إِنَّمَا أَمْوَالُکُمْ وَ أَوْلَادُکُمْ فِتْنَةٌ وَ اللَّهُ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌ اموال شما و فرزندانتان صرفا [وسیله] آزمایشى [براى شما]یند و خداست که نزد او پاداشى بزرگ است (تغابن 15) و (انفال 28)

که این امر خود نشان دهنده ی رابطه پول با معنویت می باشد

نتیجه گیری بحث

در دین اسلام چهار چوب ها و دستوراتی برای پول ترسیم شده است که این امر به معنای اهمیت دادن این دین مبارک به این مبحث است و انچه که مورد اشاره قرار گرفته قناعت به جای مصرف گرایی است که این توصیه به قناعت ریشه در فلسفه ی پول در این دین می باشد واما انچه که مذموم است نوع نگاه افراطی  وبی ظابطه به مساله پول است  اما در نگاه دینی وظابطه مند ان  این مساله یعنی پول با معنویت رابطه مستقیم دارد 

برسی رابطه معیشت ومعنویت...
ما را در سایت برسی رابطه معیشت ومعنویت دنبال می کنید

برچسب : برسی,رابطه,معیشت,ومعنویت, نویسنده : shobahaterooz بازدید : 49 تاريخ : شنبه 4 شهريور 1396 ساعت: 0:32